Dirk Bernhardt

Market Access und Kommerzialisierung von Arzneimitteln

Verfügbarkeit
Verfügbar
Stundensatz
100 - 150 EUR/ Stunde
Vororteinsatz
Möglich
Standort
85435 Erding, Deutschland

Persönliche Daten

Nationalität
Deutschland
Beruflicher Status
Freelancer
Berufserfahrung
32 Jahre, 4 Monate
Sprachkenntnisse

English (Fließend)

Deutsch (Fließend)

Zur Person

Ich bin ein erfahrener Freelancer im Bereich Market Access und Kommerzialisierung von Arzneimitteln. Mit mehr als 27 Jahren Erfahrung in der pharmazeutischen Wertschöpfungskette, biete ich meinen Kunden eine umfassende Beratung und Unterstützung bei der Einführung neuer Produkte und der Vermarktung bereits zugelassener Produkte. Meine Aufgaben umfassen Business Development, Regulatory Affairs, Vertrieb, Marketing und Geschäftsplanung. Meine Erfahrungen und mein Wissen im Bereich Market Access und Kommerzialisierung von Arzneimitteln machen mich zu einem idealen Partner für Unternehmen, die ihre Produkte auf den Markt bringen oder bereits zugelassene Produkte vermarkten möchten. Ich bin überzeugt, dass ich Ihnen helfen kann, Ihre Ziele zu erreichen. Wenn Sie einen erfahrenen Freelancer für Market Access und Kommerzialisierung von Arzneimitteln suchen, dann kontaktieren Sie mich jetzt über 'Jetzt Anfrage schicken'. Ich freue mich darauf, Ihnen zu helfen, Ihre Ziele zu erreichen.

Beschreibung

DiBe Consulting bietet Beratung und aktive Unterstützung bei der Vorbereitung von Produkteinführungen von Arzneimitteln und Medizinprodukten sowie bei der Vermarktung bereits zugelassener Produkte. Voraussetzung für diesen Anspruch sind Erfahrungen und Kenntnisse aus 27 Geschäftsjahren entlang der pharmazeutischen Wertschöpfungskette. Zu den geführten Geschäftsaufgaben gehören Business Development, Regulatory Affairs, Vertrieb, Marketing und Geschäftsplanung.

Anlagen

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Dirk Bernhardt ist momentan verfügbar.

Statistik von Dirk Bernhardt

Mitglied seit 03.02.2020
191  Profilaufrufe
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Dirk Bernhardt, PhD MBA 

Thomastr. 10  •  85436 Erding, Germany  •  Mobile +49 172 85 110 17  •  [email protected] 

 

 

(58 Jahre, verheiratet, 3 Kinder) 

Objectives 

➢  Obtain leadership position with emphasis on commercialization of innovative products with an 

organization where experience in the marketplace is valued 

➢  Emphasis on international-oriented company with a promising pipeline 

Profile 

Senior marketing and business development leader with over 25 years of experience in the pharma-

ceutical and biotech industry, possessing executive experience and comprehensive insights into the 

complex environment of pharmaceuticals including sale of specialty pharmaceuticals into competitive 

markets. Skilled in identifying business opportunities, providing market access knowledge, creating 

strategic and tactical directions and possessing the ability to implement result-oriented marketing 

operations.  

Experienced in combining business driven objectives with in-depth health care market insights to inform 
business decisions, such as product-related preconditions for the integration of innovative products into 
standard-of-care treatment algorithms. More than ten years of experience in supervising day-to-day 
operations of cross-functional teams in marketing and business development. 

Recognized by management as well as peers as a mindful leader, strategic thinker and trusted partner, 
who also inspires and motivates coworkers to reach ambitious goals.  

Quickly adapts to increased responsibility and new business environments and demonstrates hands-on 
abilities and outstanding interpersonal skills.

 

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Dirk Bernhardt, PhD MBA 

Thomastr. 10  •  85436 Erding, Germany  •  Mobile +49 172 85 110 17  •  [email protected] 

- 1 - 

Key Achievements 

•  Marketing - Demonstrated ability to successfully identify strategic marketing goals, developed 

thorough and reliable marketing plans, tailored positioning and branding of products in need of 
explanation with accompanying medical-scientific communication  
o

 

In pre-approval, product launch and mature brand settings 

o

 

Balancing business needs and market access requirements such as innovative pricing concepts  

 

•  Business Development - Accustomed to defining target markets, identifying business opportunities, 

and develop effective access strategies to reach bottom-line profitability; conversant with establishing 
and maintaining of professional networks in various national and international contexts; proficient in 
working at the junction of science, clinical development, medical, and regulatory affairs 

 
•  Market Access 

– Guided product commercialization with consideration of market access conditions 

for registration and reimbursement of medicinal products and medical devices; well versed in the 
evaluation of data from clinical studies and comparative effectiveness; knowledge of international 
health policies and measures of evidence-based medicine 

 

Experienced at building powerful and long-term working relationships with various of clientele such as 
professionals in health care, responsible authorities for reimbursement and pharmaceutical industry 

 

Professional Experience 

Business consultancy 

(interim management & freelance projects)

 

Germany 

 

08/2015 - today 

 

Decon-X International SA (Norway) 

Hospital hygiene/infectious diseases 

•  Assessed competitive market as to inform USP and the value added of the innovation  
•  Initiated KOL mapping and subsequent customer acquisition activities 

•  Compiled dossier including recommendations for launch and product roll out 

Orgenesis Inc. (USA) 

Hematology (CAR-T cells) 

•  Evaluated preliminary clinical added value vs. existing therapies in hematology and oncology 
•  Assessed market potential for CAR-T cell-based therapies in DACH countries 

•  Provided guidance regarding reimbursement by the German SHI  

Nanobiotix SA (France) 

Oncology (immune oncology) 

•  Led launch readiness preparation including brand development and positioning for three cancer 

conditions such as inoperable Head & Neck Cancer, Liver Cancer and Sarcoma, based on 

o

  primary market research with providers in EU5 countries 

o

  examination and feedback from patient journey and advocacy groups

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  systematic literature review and retrospective clinical data assessments in EU5 countries 

•  Provided business plan for NBTX3 and product-forecast based on EU5 market analysis of 

provider potentials 

•  Implemented medical affairs strategy and various activities with major KOLs in the US and EU 

Headroom Life Science (Norway) 

AI for Emergency Care 

•  Conducted market research to inform application for EU funding 

•  Mentor of enterprise to provide guidance for way into the German market 

Ably SA (Norway) 

SMART hospital bed technology 

•  Assessed added value of technology for decubitus prevention 

•  Determined market potential based on incidence by ICD-10 and OPS 

 

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Dirk Bernhardt, PhD MBA 

Thomastr. 10  •  85436 Erding, Germany  •  Mobile +49 172 85 110 17  •  [email protected] 

- 2 - 

Biolitec Pharma Ltd. 

Jena/Dublin

 

Director Marketing & Sales 

07/2013 

– 07/2015

 

Development, coordination, and implementation of marketing & sales related activities to achieve com-
mercial turn-around of Foscan

®

-based photodynamic therapy for rare Cholangiocarcinoma and Head and 

Neck Cancer; identification, evaluation, and selection of commercial opportunities for a third-generation 
photosensitizer worldwide.  
Supervised a team of 4 key account managers in charge to increase market penetration in the different 
territories of Europe. 

•  Increased sales by 15% over last year 

•  Accomplished filing of applications for reimbursement by the German statutory health insure (NUB 

application), benefit assessment and prolongation of product registration in France and Belgium 

•  Established sustainable medical liaison with European decision makers in the relevant disease area 

Wilex AG 

Munich

 

Director Marketing 

08/2008 

– 06/2013

 

In cooperation 

with Wilex’ licensees provided direction for the commercial development of Wilex’ leading 

therapeutic product candidates Rencarex

®

, Redectane

®

, and Mesupron

®

 in their respective indications 

worldwide (kidney-, breast cancer), i.e. definition of USP and implementation of tailored (pre-) marketing 
strategies across different customer segments. As member of the Wilex steering committee established 
interface management of the Wilex business partners and as an assigned member of the Global Brand 
Team at IBA Molecular North America provided input for the preparation of US launch of Redectane

®

.  

•  Supervised authoring of medical information of the Wilex product portfolio, i.e. product monograph, 

promotional material  

•  Implemented activities to raise awareness and interest in the Wilex product portfolio in the context of 

personalized medicine in urologic-oncology, pancreatic and breast cancer 

•  Led business development activities regarding licensee acquisition and due diligence preparation 

•  Provided marketing plan and launch readiness for EU5 roll-out of Rencarex

®

 

 

Oncogene Science Inc., 

a fully owned subsidiary of Wilex AG 

 

Cambridge / USA

 

Coordinated relaunch and actively participated in marketing and  
sales activities of HER2/neu ELISA companion diagnostic kit 

12/2011 

– 06/2013 

•  Developed relaunch strategy with increasing sales targets 

•  Expanded market coverage by contracting with new distributors and label expansion 
•  Supervised preparation, presentations of 4 scientific posters at 4 major conferences within 6 months 
 

IBA Molecular North America Inc

Washington D.C. / USA

 

For Wilex’ prime licensee initiated organizational build-up,  
USA-based medical affairs and start of pre-approval marketing of Redectane

®

  

10/2009 

– 12/2010 

•  Provided training on product and disease environment to the US marketing & sales organization 

•  Coordinated market access strategy incl. coding, coverage, and reimbursement path for product 
•  Presented at CMS and private payer organizations to set stage for future negotiations with regulators 

•  Served as consultant for 7 local project-associated marketers and specialists 

 

 

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Dirk Bernhardt, PhD MBA 

Thomastr. 10  •  85436 Erding, Germany  •  Mobile +49 172 85 110 17  •  [email protected] 

- 3 - 

Ebewe 

(a subsidiary of SANDOZ)

 

Salzburg / Austria

 

Head of Portfolio Management &  
Product Management Special Pharmaceuticals
 

08/07 - 07/08

 

Led marketing department and supervised annual oncology sales budget of 200 million Euro. Shaped 
internal processes to accommodate further product launches in the context of the portfolio strategy: 

•  Developed/implemented dosage and route of administration based USP and marketing messages for 

generic parenteral cytostatic drugs 

•  Introduced principles of portfolio management for evaluation of new product candidates, managed 

interface with pharmaceutical-, process-, and regulatory development 

•  Supervised a team of 5 members to manage worldwide marketing services for sales force, including 

definition of USP of branded generics and decrease of go-to-market time 

•  Supervised timely launch of two generic products prior to 

the originator’s patent expiration 

Nycomed GmbH 

(member of the Takeda group)

 

Munich

 

Head of Business Intelligence 

08/05 - 08/07

 

Assisted in the implementation of marketing & sales processes established by best-in-class 
pharmaceutical companies, such as launch strategies for highly competitive markets: 

•  Applied methods of primary market research to inform product branding and product USPs 
•  Concept/implementation of systematic competitive intelligence 

reporting’s tailored to product-needs 

•  Initiated market research studies for product branding and determination of brand end user prices 
•  Internal counsel for product managers to prepare for and conduct three launches in highly competitive 

markets of antithrombotic therapy, osteoporosis, and break-through pain treatment 

Novartis GmbH 

Nürnberg

 

Internal Consultant Marketing & Sales Information Management 

06/05 - 07/05

 

 

Amgen GmbH 

Munich

 

Sales/Business Administration Manager 

04/00 - 10/04

 

Marketing Research Manager 

04/96 - 03/00

 

Sales Representative 

04/92 - 03/96

 

 

 

 

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Dirk Bernhardt, PhD MBA 

Thomastr. 10  •  85436 Erding, Germany  •  Mobile +49 172 85 110 17  •  [email protected] 

- 4 - 

Education 

MBA-program, FOM University of Applied Sciences for Economics and Management, Munich 

Doctoral thesis at the Institute of Microbiology at the University of Hannover

  

Scholarship at Northeastern University in Boston 

Academic studies in Biology at the Universities of Braunschweig and Hannover 

Professional Development 

Health Technology Training Program, International Society for Pharmacoeconomic and Outcomes Research 

Licensing and Business Development, PLC Deutschland (Society of Pharmaceutical License Managers) 
“Systemic Coaching in the Organizational Area”; Institute for Systemic Consulting 
Compact training course Project Manager, LearnAct! Corporate Development 

Corporate Controlling Planning and Controlling, Chamber of Industry & Commerce 

Ethical Pharma Marketing and Pharma Product Management, Forum Institute 

Distance learning course for diploma as Marketing Specialist, AFW  Business Academy Bad Harzburg 
GmbH  

Publications and Presentations 

Neumann, R., D. Bernhardt and W. Carney. “Clinical Relevance of Circulating HER-2 in HER-2 Negative Breast 

Cancer patients.” In 13

th

 St. Gallen Breast Cancer Conference Primary Therapy of Early Breast Cancer.  

St. Gallen, Switzerland, March 14-16, 2013. 

Neumann, R., D. Bernhardt and W. 

Carney. “Serum HER-2 Levels as a Predictor of Prognosis and Clinical Outcome 

in Metastatic Breast Cancer (MBC) Patients Treated with Trastuzumab-

based Therapies.” (#215) In 5

th

 IMPACT 

Breast Cancer Conference. Brussels, Belgium, May 02-04, 2013. 

Carney, W.

, R. Thiel and D. Bernhardt. “A Bayesian Meta-analysis of the Prognostic Value of Circulating HER-2/neu 

Levels in Breast Cancer (BC) Patients.” (#643) In American Society of Clinical Oncology 2013 Conference
Chicago, IL, May 31-June 4, 2013. 

Neumann, R., D. Bernhardt and W. Carney. 

“Klinische Bedeutung des HER-2 Nachweises im Serum von Brustkrebs-

patienten: eine aktuelle Literaturübersicht.“ (#PO44) In 33. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für 
Senologie e.V
. Munich, Germany, June 27-27, 2013. 

Carney, Walter P., Dirk B

ernhardt and Bharat Jasani. “Circulating HER2 Extracellular Domain: A Specific and 

Quantitative Biomarker of Prognostic Value in All Breast Cancer Patients?” Biomarkers in Cancer 12  
(August 2013): 31-39. 

BIO-Europe 2017, (Berlin, 6-8 November 2017), moderation of two events, i.e. 

Therapeutic Track “Immune-

Oncology” and “Company Presentations” 

BIO-Europe 2019, (Hamburg, 11-13 November 2019), 

moderation of three events, i.e. Therapeutic Track “Immune-

Oncology” and “Company Presentations” 

“Product benefit assessment in the context of economic efficiency and regulation in the healthcare market,” PLCD 

Spring Meeting, Hamburg 17. - 18.05.2018. 

“Introduction of innovative health care technologies in the statutory health services in Germany“, In Erstattung von 

Medizinprodukten im deutschen Gesundheitssystem, Fachtagung Forum Medtech & Pharma, Berlin 18.09.2018 

“Basics of refinancing and reimbursement in German health care services,“ In Start-Ups in der Medizintechnik: 

Besonderheiten und Fallbeispiele, Fachtagung Forum Medtech & Pharma, München 17.07.2019 

Affiliation 

Alumni Institut für systemische Beratung, Wiesloch 

Health Care Bayern e.V., Munich 

BIO Deutschland e.V., Berlin 

Deutsche Fachgesellschaft für Market Access e.V., Berlin 

Forum MedTech Pharma e.V., Nürnberg 

Pharma Lizenz Club Deutschland e.V., Bonn